What to eat?! De beste groenten om deze winter te eten.

Wat, waarom en hoe je ze klaarmaakt.

Goede en gevarieerde voeding is de basis van een gezonde levensstijl, dat is wat wij onze trainees ook leren tijdens hun Showtime Programma’s. Daarnaast is je resultaat in de sportschool geheel afhankelijk van je eetgedrag tijdens je trainingsprogramma. Als trainers en coaches merken we echter dat mensen in de lente en zomer een stuk lastiger vinden om gevarieerd en lekker te koken. Daarom helpen we je met deze blog op weg.

Behalve dat het vaak aan de zin ontbreekt om de deur uit te gaan en een gezond prakje te verzamelen bij de groentekraam, ziet deze kraam er ook gewoon minder gezellig uit in deze tijd van het jaar. Knollen zijn een stuk minder vriendelijk van uiterlijk dan radijsjes en een breed scala aan geurige gekleurde tomaten. But don’t judge a book by it’s cover. Het beste zit vaak aan de binnenkant en is rijk aan voedingswaarde.

Go local!

Nu horen we je denken: Ik kan toch alle groenten krijgen die ik wil? Hop, avocado’s het vliegtuig in en gaan! Ho, stop! Niet al het goede komt dus van ver. Ten eerste is het niet bijzonder goed voor de planeet, al die uitputtende landbouw in niet Westerse landen voor de Westerse wereld. Denk aan ontbossing en bodemuitputting. Daarbij moeten al deze groenten over lange afstanden vervoert worden, al die uitstoot van vliegtuigen, vrachtschepen en vrachtwagens heeft geen denderend effect op de leefbaarheid van onze aarde.

Ook qua smaak en moeten de groenten die lange afstanden moeten overbruggen soms inleveren. Om te zorgen dat jouw avocado toast niet belegd hoeft te worden met een overrijp bruin prutje, moeten groente en fruit in verre oorden vroeg in de rijping geplukt worden. Direct daarna gaan ze op gekoeld transport deze kant op, onderweg vindt er nog wel enige rijping plaats, maar deze is niet vergelijkbaar met rijping in de zon en gevoed door de plant of boom waar deze aan groeit. Op deze manier ontwikkelen jouw groente en fruit zich niet optimaal en leveren in op smaak.

Altijd een goed idee

Naast seizoensgroenten zijn er groenten die het hele jaar een goede keuze zijn. Een deel van de tijd groeien ze op Nederlandse bodem of overbruggen kleinere afstanden vanuit zuidelijker Europa. Denk dan aan bijvoorbeeld:

  • Bleekselderij
  • Spruiten
  • Ui
  • Wortelen
  • Witlof
  • Rode Biet
  • Rode Kool

De groenten van de winter

Hierbij een selectie van groenten die onlosmakelijk aan dit seizoen verbonden zijn en jij met een gerust hart in je winkelmandje kunt gooien. Geen idee wat je met een pastinaak moet beginnen? We zullen je ook doorverwijzen naar recepten waar je mee aan de slag kunt.

Boerenkool

Ver voordat dit groene gewas onder de naam ‘Kale’ de harten van hipsters over de hele wereld wist te veroveren in de vorm van ‘Kale salads’ en zelf ‘Kale chips’ bracht het generaties Nederlandse families samen rond de stamppot pan. Niet zo gek dat dit gewas wat wij al jaren voor lief nemen het ineens moest doen met het hippe ‘superfoods’ stempel. Het is namelijk razend gezond voor je. Net als zijn neefjes en nichtjes zit ook deze koolsoort boordevol vitaminen, foliumzuur (dit heb je nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en de werking van je zenuwen) en calcium.

Dus, tijd om een goede stamppot in elkaar te prakken. Via deze link naar de website van Allerhande vind je variaties op de welbekende Hollandse Boerenkool stamppot om het geheel wat spannender te maken. Wel zin in boerenkool, geen zin in prak? Op de site van Elle Eten een aantal suggesties met boerenkool waarvoor de stamper gewoon in de kast kan blijven.

Pompoen

Tenzij je ooit geprobeerd hebt een ‘halloween style’ pompoen monster te creëren, kűn je niet anders dan van deze oranje knol houden. Alhoewel, is pompoen wel een knol? Door zijn uiterlijk zou je de neiging hebben deze daar onder te scharen. Maar, omdat dit gewas zijn zaden aan de binnenkant bewaard behoort deze – net als bijvoorbeeld courgettes en tomaten – thuis in de familie van de zogenaamde vruchtgroenten. Naast de nodige mineralen en vitaminen zijn pompoenen rijk aan vezels, wat weer goed is voor je spijsvertering en darmflora.

Het internet loopt over van de pompoen suggesties, een simpele ‘pompoen’ intikken in google levert oneindig veel variatie op. Om je een idee te geven, deze soep van Oh My Foodness is een aanrader. Of ga aan de slag met de inspiratie van het voedingscentrum.

Pastinaak

Een veelgebruikte term voor deze witte raap is ‘vergeten groente’, in oude tijden was deze groente bijna gelijk aan de aardappel in ons Oer-Hollandse dieet. Maar zo kun je dit wortelgewas met zijn zachte anijssmaak al lang niet meer noemen. Sinds de pastinaak op wonderbaarlijke wijze uit de vergetelheid werd getrokken door Nederlandse sterrenchefs zoals Jonnie Boer, vliegen de pastinaak frietjes en mouses ons om de oren in restaurants. Ook Herman den Blijker is groot fan!

Net als de pompoen is de pastinaak rijk een vitaminen, mineralen en vezels. Daarnaast is hij laag in calorieën en dat met een zoete smaak. Hier een simpel gerecht van Uit Pauline’s Keuken om de pastinaak mee te proberen, groentefrietjes uit de oven.

Meer inspiratie?

Nog meer inspiratie nodig en weten welke groenten voor elk seizoen beschikbaar zijn? Check deze link. Verder gebruikten wij de website van het Voedingscentrum als bron voor de informatie in dit artikel.

Volg je een programma of wordt je lid bij The Trainers? Dan krijg je toegang tot onze Inspired by Food app, vol gezonde recepten waarvan we de Macro’s al voor je hebben berekend. Een sneak peak nemen? Dat kan, stuur een mail en vraag om jouw persoonlijke inlog!